En nationaldag i sorgens tecken!

Solen skiner underbart, fåglar kvittrar utanför fönstret. En ledig dag. En dag man borde fira sitt land och vara glad. Men i år kan det inte bli på det sättet. I år är det en nationaldag i sorg. I sorg över att vi låtit det gå så långt. Att demokratin redan är så hårt skadad (om den någonsin funnits, jag börjar undra). Att föraktet och hånet mot vår männsklighet inte kan mötas med dialog. Vi har försökt med dialog, men ingen vill lyssna. Och lyssnar man så är det inte för att förstå, utanför att hitta argument för sin egen sak. Jag blir så trött, så trött och så ledsen.

Jag vet givetvis att det var väntat, mycket väntat. Men jag är ändå skakad eftersom jag aldrig kunde acceptera den här fruktansvärda lagen, och det här kommer jag heller aldrig att acceptera även om jag inte kan förändra det.  Det vore att svika min mänsklighet och min medmänsklighet att acceptera att man låter hårda stövlar trampa på oss. Jag har alltid gillat sinnesros bönen (Att acceptera det man inte kan förändra, förändra det man kan och förstånd att inse skillnaden) men i detta fall tycks den inte tillämplig. Det finns saker som man inte kan förändra men inte heller acceptera, det här är en av dem. Jag får acceptera att någon sinnesro i denna fråga kommer jag inte att få. Då återstår bara att hitta ett sätt att ändå inte låta detta tynga ner mig mer än jag orkar. Tillsammans klarar vi det! Med humor, gemenskap och värme, och med kämparviljan i behåll. Men sorgen behöver också sin tid.

I dag flaggar vi på halv stång, vajar svarta ballonger och sjunger dystra sånger. En nationaldag i sorgens tecken.

Kramar,

Jenny



Bloggar om nationaldagen (126 inlägg) (+)   RSS-flöde för nationaldagen

Relaterat: sverige(&), 6 juni(&), svenska flaggans dag(&), nationalism(&)svenska flaggan, sjätte juni, politik, sveriges nationaldag, nazism, patriotism, em, fotbolls-em, kulturfyran, fotboll politik(&), alliansen(&), försäkringskassan(&), moderaterna(&), välfärd(&), regeringen(&), riksdagen(&), sjukpenning(&), sjukförsäkring(&), samhälle(&), utanförskap(&), väder(&), hemlöshet(&), funktionshinder(&), socialdepartementet(&), sommar(&), manifestation(&), skatt(&), psykvård(&), lagförslag(&), offentlig sektor(&), hälsa(&), påskuppropet(&), svt(&), ångest(&) kramar 6 juni (&), svenska flaggans dag(&), sverige(&), sveriges nationaldag, nationalism, svenska flaggan flagga

nationaldag sorg nationaldagsfirande nationaldagssörjande sjukförsäkringen resurs (24 inlägg) (+)   RSS-flöde för resurs

Relaterat: sol(&), sommar(&), sjukvård(&), samhälle(&), vår(&), psykisk sjukdom(&), protest(&), solsken(&), betessläpp(&), deprimerad(&), cristina husmark pehrson(&), hemlöshet(&), funktionshinder(&), sjukpenning(&), sjukförsäkring(&), självmord(&), juridik(&), skatt(&), fördomar(&), sjukskrivningsregler(&), offentlig sektor(&), politik(&), namninsamling(&), sjukförsäkringen(&), påskupproret(&)



SvD sjukförsäkringen
Enfaldsbarometern Nationaldagen till ära - svenskens vardag
Steve Lando  Var femte svensk firar Nationaldagen!  Åhléns patriotism? Tiarafeministen Linnéa  Nationaldagen betyder inte ett skit  Offentlighetsprincipen, allemansrätten och ett öppet samhälle Förbjud nationaldagsfirande för gudsrikesmedborgare! Åsa Carlsson - Liberal Nationaldagen, betyg, V-kongressen och Max:s jj.n  Imorgon Nationaldag, firar du?...//GB Grynboll's Hotspot  Fira Nationaldagen  Happy nationaldag! Eller vad vi nu firar egentligen  Nationaldagen - Ingen folkfest

 NATIONALDAGEN, RASISM, NATIONALISM
 10 bloggar kommenterar länken
 Badlands Hyena, Oväsentligheter ... ..., enklabloggen.blogspo..., LasseB, Tobias Lindqvist, Tobias Lindqvist och Maleandro

http://sydsvenskan.se/kultur/article331616.ece

  
 

Kommentarer
Postat av: Elisabet

Här skiner inte solen, passar väldigt bra! Men molnen är på väg att skingras, men bara de som finns på himlen........

2008-06-06 @ 09:44:21
URL: http://metrobloggen.se/sjukforsakring
Postat av: Mumlan

Jag blev väldigt illa till mods i morse när jag såg att några grannar hade hissat svenska flaggan i topp.

2008-06-06 @ 16:43:47
URL: http://isanningensnamn.blogsome.com
Postat av: Lars

Kapa snöret hos din granne!

2008-06-06 @ 17:03:09
Postat av: my

Jenny, du har säkert många goda sidor men att i en blogg ( offentligt rum ) skriva det här gör att jag betvivlar ditt omdöme.
Sorg, flagga på halv stång osv - vet du vad, spara de här åsikterna tills den dag när du verkligen behöver dem.

2008-06-06 @ 17:24:45
Postat av: Lars

Till My!

Förstår du inte hur människor känner sig idag?Då är väl detta en bra idé att flagga på halv stång och markera med svarta balonger för att bearbeta sin sorg!
Denna sorg som många känner idag är inte på något vis enbart en privat angelägenhet,så att den inte skulle falla under ett offentligt rum.För den är just av allmänt intresse eftersom så många har drabbats av regeringens maktpolitik!
Så därför är det av största vikt att alla de som är drabbade av maktens förakt mot sjuka...skall känna att vi andra ställer upp till 100% och delar sorgen!

2008-06-06 @ 19:13:41
Postat av: Lars

(Kd) Lars Gustavsson tyckte inte om att få höra om försäkringssjävmord i riksdagens debatt.Han ansåg att det inte hörde hemma i riksdagen...men var hör det hemma då någonstans,om inte i riksdagen?Det är ju där som debatten om kränkningslagen debatteras!
Man vill helt enkelt inte höra de ev.konsekvenserna av sitt skapande projekt som den här lagen kan med största sannolikhet kommer att få!

2008-06-06 @ 19:23:06
Postat av: Cecilia

My, om du inte inser att vi är några korta ljusa vackra nätter och dagar ifrån att lämna en stor grupp medmänniskor, deras anhöriga och barn i en desperat situation. Jag är svartklädd idag för att visa att solidaritet som inbegriper även sköra och sjuka har gått i graven. Det är lätt att riva ned system men att bygga upp är oerhört svårt. Den oheliga alliansen mellan (s)-märkta utredare och alliansen gör att det med stor sannolikhet är troligt att hur vi än agerar demokratiskt via röstning kommer att få stopp på nedskärningar inom försäkringssystemen. Det är lätt att trycka på nej-knappen när man vet på förhand att den inte har någon påverkansmöjlighet. Jenny, du är en förebild, en som inger hopp, att det här slaget är förlorat innebär inte att människor kommer att komma till insikt om hur lurade de blivit. Om några år när konsekvenserna blir synliga vet vi vilka som redan från början varnade för följderna.

Det är nu som vi kan börja samla in material till en konsekvensanalys, kanske är det nu den verkliga kampen måste börja.

Jenny du har all min respekt!

2008-06-06 @ 19:28:56
Postat av: Elisabet

Firade inte alls nationaldagen. Vi var på tivoli med lillen och åkte karusell mm. Kunde tyvärr inte vara så glad som lillen var, men för hans skull deppar jag inte ihop.......

2008-06-06 @ 20:02:32
URL: http://metrobloggen.se/sjukforsakring
Postat av: Lars

Elisabet!Ja,du gjorde rätt och gick på tivoli med pojken!Men bry dig inte om Dick Erixon på Aftonbladet debatt..han snackar bara skit!

2008-06-06 @ 20:52:50
Postat av:

Bra med en konsekvensanalys nu när vi lär få se dom praktiska följderna. Men från massmedierna lär det inte komma någon hjälp, dom lär snarare tona ner såna konsekvenser som fler självmord.

2008-06-06 @ 22:51:06
Postat av: Hannelore

Ja la in länkarna under fel inlägg. Passar bättre här:

http://www.alba.nu/motvallsbloggen/?p=1066

http://www.alba.nu/motvallsbloggen/?p=1064

2008-06-06 @ 23:13:22
URL: http://ryggen.blogspot.com/
Postat av: Hannelore

Och den här animationen är också bra.

http://www.kebi.se/motvallsbloggen/sveabavrar.html

2008-06-06 @ 23:21:33
URL: http://ryggen.blogspot.com/
Postat av: Kim Svensson

Tjena Resurs, det var jag som skrev "Bidragsberoende - det är vi alla",
som ni vänligt publicerade på din blogg.

Även om det är en sorgens dag pga det fattade beslutet, så vill jag rikta
ett jättestort - ja, ett gigantiskt! - tack till dig och alla andra på Resursbloggen
för att du och ni har engarerat er så kraftfullt och insiktsfullt i denna ack så viktiga fråga.
Det har garanterat betytt mycket för många - jag har själv läst bloggen nästan dagligen.

Jag vill passa på att lämna några personliga kommentarer till de saker som skett
de senaste dagarna, eftersom de berört mig avsevärt.

Jag följde hela riksdagsdebatten på TV och mådde genuint illa av alliansens
företrädare och uppträdande; att ha mage att säga offentligt att "vi sträcker ut en hjälpande hand"
(Gunnar Axén (m)) när man i realiteten utförsäkrar sjuka och hänvisar till socialbidrag, är inget annat
en än en djup cynism och lögn som bekräftar hur alliansen ser på den sjuke och dennes behov.
Som sades av oppositionen: Var finns rehabiliteringen i den s.k. rehabiliteringskedjan?
Det är bara tidsgränser och press på individen som införs - precis som i abetslöshetsförsäkringen.

Att Lars Gustavsson (Kd) inte ville höra talas om "försäkringssjälvmord" under debatten är också
mycket beklämmande, men jag gissar att det svider extra för en kristdemokrat att denne medverkar
till något som med stor sannolikhet blir en realitet.

Var fanns alla de frånvarande i oppositionen som kunde bidragit till att rösta emot i denna en
av mandatperiodens absolut viktigaste frågor?! Vad var det som var viktigare än detta???

Att Socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson vägrade ta emot namninsamlingen
från Kommunal med 60.000 namn är inget annat än att stoppa huvudet i sanden och vägra
inse den massiva protest mot förslaget som framförts. Uppenbarligen tål inte ett emottagande
dagsljus! Det som inte syns, det finns inte heller, eller?
(http://www.kommunal.se/Kommunal-tycker/Kamp-for-rattvisa/Nyheter/Socialforsakringsministern-vagrade-ta-e

mot-Kommunals-namninsamling/)

Jag förstår om orken tryter för många nu, verkligen! Men kampen slutar inte här.
Nu behöver konsekvenserna belysas med starka strålkastare, och människoöden
måste få komma till allmänhetens kännedom. Nu måste denna nya lag bli känd
som "utförsäkringslagen" - som andra så träffande har beskrivit den.
Den måste nu bekämpas till den milda grad att den dras tillbaka eller görs om markant.
Jag kommer själv att försöka bidraga till detta.
Om inte, så får vi hoppas att dess skador blir så små som möjligt tills dess
en opposition vinner nästa val och - förhoppningsvis - skrotar denna utförsäkringslag.

Än en gång, ett stort tack till er på Resursbloggen! Ett stort tack för att ni finns!

Med vänlig men sorglig hälsning,
Kim Svensson, 6 Juni 2008.




2008-06-07 @ 01:05:15
Postat av: My

Till Lars och Cecilia.

Det finns mycket att oroa sig för här i världen. Klimathotet, gatuvåldet, tillgången på bränsle osv osv. Ni förstår eller hur ?

Vi har demokrati i Sverige och det innebär att de röstberättigade valt den regering som nu gör om försäkringssystemet efter sitt eget huvud.

Majoriteten vill ha det så och det får vi finna oss i oavsett vad vi tycker.

Som medborgare har vi dock rätt att framföra våra synpunkter och farhågor. Helt klart. Vi kan gemensamt gå ut och demonstrera om vi vill. Det är tillåtet.

Men att börja tala om SORG och FLAGGA PÅ HALV STÅNG samt SORGKLÄDSEL, ärligt talat är det relevant i det här sammanhanget ?

Jag är inte emot att sjuka ska ha nödvändig hjälp och stöd när så behövs. Alltid ! Inget tvivel på den punkten.

Jag har tyvärr sett alltför ofta bland många av mina kompisar hur de överutnyttjat denna rättighet för eget välbefinnande.
Tyvärr har min egen uppfostran inte gett mig utrymme för den typen av manipulation.

Gör som Elisabet var glad och gå ut och lev livet ! När " katastrofen " kommer ta itu med den då.

Det är min ödmjuka åsikt. Tack !

2008-06-07 @ 05:26:46
Postat av: Hannelore

Jag tror inte att majoriteten vill ha det så utan många är okunniga och orkar inte engagera sig. Det är i och för sig också ett val. Men de flesta topp-politiker manipulativa och försöker dölja sina verkliga avsikter.

Även många friska har det kämpigt nog att få vardagen att gå ihop. Vem orkar egentligen hänga med i alla turer och i denna lagstiftningshysteri som pågår just nu? Det är så uppenbart att vår regering ägnar sig åt maktmissbruk.

2008-06-07 @ 11:07:29
URL: http://ryggen.blogspot.com/
Postat av: Lars

Till My!

Vi har en regering som kom till makten som var byggd på falsk marknadsföring.

Vi har en regering som gav löften om att INTE införa systemskifte.Nu har regeringen infört för andra gången sytemskifte först i hos arbetslösa och nu för sjuka.

Vi har en regering som var emot bidrag,nu inför samma regering bidrag.
Vi har en regering som var emot plusjobb,nu inför regeringen resursjobb.

Vi har en socialförsäkringsminister som vägrar att ta emot protester från människor som försöker framföra sin klagan.Detta ingår också i demokratins spelregler!

Klart det är relevant,det är mycket relevant att få ha en rätt till att få utrycka sitt missnöje.
Åter igen!Det var rätt att hissa flaggan på halvstång!Det var rätt att vifta med svarta balonger,eller svarta sopsäckar eller vara svartklädd!Det är detta som är demokrati!Att ha en rätt att få uttrycka sig fritt i ett ännu demokratiskt samhälle!För vad denna regeringen kommer att hitta på framöver...kan vi bara spekulera om.

Jag vänder mig inte mot att vi fick en regering som var vald utifrån demokratins grunder,utan jag vänder mig åt att man inte lyssnar på oss eller någon annan än sig själva.

Du säger att det finns viktigare saker att tänka på som klimatförändringar,gatuvåld etc.
Tror du att alla dom som nu kommer att bli utslagna och hamna mer eller mindre i ränstenen...orkar tänka på klimatförändringar,eller gatuvåld eller den övriga världens problem?

Igår firade många nationaldagen...vilken nationaldag?Min åsikt är att vi inte har något slag eller befrielse att fira.

Den dag då sjuka visas respekt och förståelse.
Då sjuka upplever sin befrielse från att känna sig förföljda av allmänheten ,av myndigheter,av politiker.
Först då finns det en nationaldag att fira!

2008-06-07 @ 13:02:38
Postat av: Lars

Hej Kim!

"Bidragsberoende - det är vi alla"
jag tog mig friheten av att använda mig av detta i olika debattinlägg,när man pratat om "bidragsfusk"
Det är en väldigt bra definition av vad som är bidrag!
Hoppas du inte har något emot att jag användt mig av det?Det är så bra att jag funderar på att rama in det och hänga upp det på väggen.

Jag såg också riksagsdebatten och tog också fasta på det du tar upp här,med (Kd)Lars Gustavssons påstående om att inte "försäkringssjälvmord"hörde hemma i riksdagen...men var annars?Det är ju där debatten är.

Lika med att Husmark vägrade att ta emot kommunals protestlistor.Jag kände mig mycket irriterad när jag fick besked om det!För det är ju en del av demokratins spelrgler,att ta emot protester oavsett vad utgången blir.

För min del är inte kampen slut,jag kommer att fortsätta med mina protester,även om jag känner mig ganska trött just nu!

2008-06-07 @ 13:36:29
Postat av: Painfeldt

My
Men vakna! För godtrognare inlägg får man leta efter. Vi har sk. representativ demokrati i Sverige.
Skillnaden mellan reell demokrati och representativ demokrati är mycket stor. Lägg denna distinkta åtskillnad på minnet. För den är oerhört viktig. Så slipper du forsättningsvis blanda ihop begreppen.

Du hakar upp dig på, jag citerar: "SORG och FLAGGA PÅ HALV STÅNG samt SORGKLÄDSEL", så till den milda grad att du i din iver står med dumstruten på och missar det allra mest fundamentala i det som utspelas runt omkring dig.

"Som medborgare har vi dock rätt att framföra våra synpunkter och farhågor". Ja, om det vore så väl.

De facto har försvinnande få artiklar tillåtits att glida igenom den censur massmedia idkat. Massvis av mail har skickats. Men tyngre, rikstäckande massmedia har i princip bojkottat varje form av nyansering. Rätten att göra sig hörd, styrs i mångt och mycket utifrån maktens korridorer, pengar och politiska intressen.

Vem sponsrar Den Tredje Statsmakten? I vems koppel och intresse levereras faktabilden? Det pumpas in en massa pengar till Den tredje statsmakten, för att den ska representera sina företrädare, huvudpoängen är inte att den lilla människan ska få göra sig hörd? Glöm det. Det handlar om makt och det handlar om pengar.

Med en press, massmedia som alltför tydligt springer makthavarnas intressen och pumpar ut vilseledande och alltför ofta direkt felaktig information är demokratin satt ur spel.
Med myndigheter och massmedia som kommer undan utan större granskning, utan i stort sett tillåts granska sig själv. Med köpta forskare, censurering och mörkning rör det sig om allt annat än demomkrati.

Sjuka och funktionshindrade kommer framöver att tvingas sälja av hus och hem för att finansiera sitt levebröd, därefter väntar en strid om vem som blir berättigad till hjälp på socialkontoret och med vad.
Alternativt kan man välja på att bli livegen och ekonomiskt beroende av make/ maka/ sambo/ mamma/ pappa/ särbo.

Ta dig en ödmjuk funderare till.

"Vi ska inte ha någon chefredaktör som inte vet att lära journalisterna vilken hand som matar dem".
( Peter Wallenberg).


Postat av: Lars

De nygamla moderaterna...ingen skilnad!

Citat: hämtade från högern,som är lika idag som tidigare.

Så här sa högern tidigare.

"Att däremot sterilisera könsmogna och fertila mongoloider tycker jag är en mycket god idé"
Daniel Börjesson, fd Muf-ordförande i Norrbotten

"De arbetslösa kommer att anstränga sig mer för att få jobb om ersättningen sänks och därmed skapas nya jobb."
Bo Lundgren


"Historien visar hur massan av egendomslösa alltid
har hotat demokratin."
Moderaterna i ett förslag till nytt partiprogram
1977.


"...förlora sjukkassemännen greppet om sina
medlemmar, kontrollen över de sjuka försvåras och
förslappas med påföljd att, som jag nyss sade,
antalet simulanter, som säkerligen redan nu är
ganska stort, kommer att ökas."

Sa Ernfors 1931, då högern gick emot reformen som
innebar statliga bidrag till sjukkassorna.



"Konservatismen måste tjänstgöra som pådrivare och
undan för undan mala sönder den demokratiska
ideologin och ersätta den med sina egna positiva
begrepp."

Så sa Jarl Hjalmarson 1928, som blev partiledare
efter kriget och var det ända fram till 1961. Vid
tiden var han medlem i högerns ungdomsförbund
__________________________________________
Så säger högern idag.

"Däremot vill jag vara ärlig mot dig och säga att vi moderater vill sänka skatten och strama åt bidragen, det kan innebära att din fru får sänkt ersättning."
Fredrik Reinfeldt svarar en man som undrar om hans fru, som lider av multipel skleros, ersättning kommer sänkas om Reinfeldt får bestämma

"Det får vi se då."
Carl Bildts svar på frågan om vad som ska hända med de arbetslösa om moderaterna genomför sitt förslag att minska antalet stämpeldagar

"Thatcher gjorde mycket för de fattiga i Storbritannien när hon sålde ut de statliga företagen. På det viset kunde alla köpa aktier och då äga någonting."
Kristina Alvendal (m), kommunalpolitiker i Stockholm

"Visst kan vi genomföra alla våra skattesänkningar. Det är bara att avskaffa sjukkassan, a-kassan, barnomsorgen, pensionerna och sjukvården."
Tomas Idergaard, f d MUF-ordförande

Citat ur Fredrik Reinfeldts bok, Det sovande
folket (1993)
Om det goda samhället:

”Vi vill inte se ett samhälle där människor
svälter, men i övrigt skall inga standardkrav
skattefinansieras.” (s. 112)


Om svenskar:

”Svenskarna är mentalt handikappade och
indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och
garantera välfärd.” (s. 52)


Om välfärdsstatens effekter:

”Fullt jämförbar med pest, smittkoppor eller
AIDS.” (s. 12)

Om människor som behöver hjälp:

”De uppträder helt enkelt som döva kravmaskiner.”
(s. 109)





2008-06-07 @ 16:29:32
Postat av: My

Till Lars.

Du verkar vara en debattglad liten firre minsann.
Kan du tala om för mig VEM som skall avgöra om det var på rätt sätt Alliansen kom till makten ? Du verkar vara kompetent för den uppgiften så självsäkert som du uttalar dig ?

Löftesbrott begår ALLA regeringar.

Jag håller med dig att det var en maktfullkomlig handling Husmark gjorde sig skyldig till när hon vägrade ta emot protestlistorna. Oerhört stötande !

Det är relevant och önskvärt att uttrycka sitt missnöje. Helt klart ! Men det skall ske på ett trovärdigt och respektingivande sätt.

Jag lägger märke till att du är synnerligen begåvad beträffande spekulationer. Kan du inte använda den energin på ett bättre sätt ?

Hedra vårt fina land, Lars. Bo något år utomlands så får du perspektiv. Det finns ingen i Sverige som ser ned på de sjuka och hjälpbehövande. Alla kan hamna i den situationen.

2008-06-07 @ 20:35:36
Postat av: My

Painfeldt !

Roligt namn. Du verkar ha humor. Tyvärr kan jag inte säga det om mig.

Reell demokrati - tror du att det blir slut på fiffel, vanstyre och maktfullkomlighet då ? Var skall vi vanliga medborgare ta tiden att sätta oss in i all frågor har du tänkt ?

Tyvärr har du inget bra argument som kastar omkull min syn på HUR vi skall föra fram våra åsikter. Det är du som får bära dumstruten !

Du har väl alla möjligheter att framföra dina synpunkter. Det gör du så bra i den här bloggen. Eller, vem hindrar dig ?

Vem sponsrar Tredje Statsmakten ? Det är en mycket bra fråga. Ta reda på det och återkom. Jag tror att det är många som är intresserade.

Din bombastiska domedagsskildring skulle kunna vara hämtad från bibeln. Överdriven, det återstår att se.

2008-06-07 @ 20:50:05
Postat av: Lars

Till My!

"Det finns ingen i Sverige som ser ned på de sjuka och hjälpbehövande. Alla kan hamna i den situationen."

Varför då all denna hetsjakt på sjuka?

2008-06-07 @ 21:14:00
Postat av: Lars

"Ingen i Sverige ser ner på sjuka!"
Bar för att ge några exempel.

karl antman
2008-05-11 09:14:19 Bättre ligga hemma med kuken i handen än att
jobba? Vem får betala för ert "lyxrunkande"? Jo,
alla vi som jobbar hårt och ärligt! Nej,
hetsjakten är kanon! Skulle ha gjorts mycket
tidigare! Känns det jobbigt att göra rätt för er,
söka jobb och tjän
karl antman
2008-05-11 09:12:05 Tycker det är jättebra att hetsjakten på fuskare
går i bred front framåt! Fortsätt jaga!! Och glöm
ej att det beror på att så många individer i så
många år systematiskt utnyttjat systemet, istället
för att lyfta upp arslet och jobba! Bättre ligga
hem

Bla bla bla
2008-04-06 00:23:08 Så jag och andra slitande grovjobbare njuter
riktigt gött nu när ni ska ut och jobba istället..
Det mår ni bara bra av. Lättare jobb har ingen
dött av än. Resursjobben blir en bra start för er
simulanter. Eller blir det soc.
Bla bla bla

2008-04-06 00:21:49 Moderaterna skär nu i era heliga sosse-kor.
Bidragssamhället som gjort era hönshjärnor helt
förslappade så ni inte kan tänka öht. Dags nu att
börja rätta in sig. Och vi går framåt igen i
opionionsmätningarna. Säger väl en hel del vad
folket tycker om

Bla bla bla
2008-04-06 00:20:25 Och mer är på gång. Efter sjukersättningen
skrotats ska aktivitetsersättning också skrotas.
Finns utredning på det med. Sedan följer i tur och
ordning bostadsbidrag och föräldrapenning. Fusk
med bostadsbidrag och vab ska det rensas bort
bland.

Bla bla bla
2008-04-06 00:18:03 Du har ju fått allt om bakfoten. Är du läskunnig
öht! Regeringen är skyldig att höra
remissinstanserna, inte att lyda dem. Annars
skulle remissinstanser styra landet och inte den
valda regeringen. Har du nån mätbar IQ öht Lars a?

2008-04-06 00:07:14 Oavsett vad ni, eller ska vi säga du, för det är
nog samma persom, vad du tycker så kommer ni 125
/102 ip-adresser tack och lov inte att kunna
stoppa förslaget. Ska dansa segerdans den 1/7, och
följa dig och dina hypokondrikerkompisar till
socialen.

2008-06-07 @ 21:25:58
Postat av: Lars

Till My!

"Jag är inte emot att sjuka ska ha nödvändig hjälp och stöd när så behövs"Vad menar du?Att vi skall söka hjälp hos Frälsis,kyrkan eller privata aktörer,när vi bli sjuka?

"Men det skall ske på ett trovärdigt och respektingivande sätt."Har du något förslag?

"Jag har tyvärr sett alltför ofta bland många av mina kompisar hur de överutnyttjat denna rättighet för eget välbefinnande."Sätt fast dom då!Och lämna oss andra ifred som är sjuka!

Skickar kronofogden brev till alla som är skattskyldiga?Eftersom det skattefuskas för 130 miljarder...Men ingen bryr sig om detta!Nä utan istället sänker man skatten så att de rika kan bli ännu rikare!På så sätt kan man komma tillrätta med skattefusket.Men är det rättvist?

2008-06-07 @ 22:20:10
Postat av: Painfeldt

My!

Min "bombastiska domedagsskildring", grundar sig på den rapport TCO sammanställt utifrån den kritik samtliga inblandade remissinstanser lämnade, 'Hög tid för en parlamentarisk utredning om socialförsäkringen!´. Remissinstanser; bla. Föreningen Sveriges Arbetsterapeuter, Socialstyrelsen, Länsrätten i Skåne,Svenskt Näringsliv, Karolinska Institutet, Samtliga stora fackliga centralorganisationer (LO, TCO och Saco,RSMH, Samhall,Läkarförbundet, Statens folkhälsoinstitut, Försäkringskassan, Arbetsmiljöverket, partiorganisationer
inom Alliansen, Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Göteborgs stad, Statskontoret, Kammarrätten i Stockholm, Arbetsgivarverket mm.

Samt FIRIS analys och bitar av Resursbloggens analys.

För övrigt, läs gärna mitt tidigare inlägg en gång till. För jag tror att du fick det mesta om bakfoten. Ditt svarsinlägg med bland annat kommentarer som "Tyvärr har du inget bra argument som kastar omkull min syn på HUR vi skall föra fram våra åsikter". Goddag yxskaft. Mitt inlägg handlade inte om det överhuvudtaget.
Eller "Du har väl alla möjligheter att framföra dina synpunkter. Det gör du så bra i den här bloggen". Infantilt och tröttsamt.

Vidare säger du, "Reell demokrati - tror du att det blir slut på fiffel, vanstyre och maktfullkomlighet då?" My, reell demokrati är en utopi. Men fungerar utmärkt som måttstock vad gäller att ta pulsen på hur illa det egentligen står till i verkligheten med den sk. demokratin och det var väl egentligen det mitt inlägg handlade om att öppna ett kritiskt granskande öga. Men för dig tycks det hela inte vara så viktigt, åtminstonne inte i detta sammanhang.

Det viktigaste för dig var istället att få komma in på bloggen och skrika rakt ut,( det är åtminstonde det jag fått lära mig att stora bokstäver betyder på internet) om hur löjligt det är med sorg och flagga på halv stång samt sorgklädsel, så till den milda grad att du i din iver hamnade med dumstruten på och missade det allra mest fundamentala i det som utspelas runt omkring dig. Det vill säga det falska spelet i hur ohälsan "saneras".












Postat av: Cecilia

Att det såg ut som det gjorde vid omröstningen beror antagligen på de kvittningsregler som finns när det gäller frånvarande ledamöter. Hade jag varit partiledare inom Alliansen skulle jag sett till att inte de allierade låg hemma på soffan och njöt av de goda vilkor, som befrämjar politikerförakt, stapplat upp likt Lasarus och varit på jobbet istället för i hängmattan. Betydligt mer oroande är den tystnad, som känns ända in på skinnet, likt Skriet av E.M., som icke-allianspartister visat under hela våren. Det kommer inte att bli några stora systemskiften i Sverige oavsett om det blir en ny regim efter nästa val, om vi inte håller debatten levande med levande exempel. Befolkningen som ska rösta läser inte enbart DN och SvD utan alla kan vi bidra där vi bor, politiker beter sig ibland som om alla är nollåttor. Stackars de som sitter i kommunernas socialnämnder när det här beslutet slår igenom fullt ut, vad ska de dra in på, eller måste de höja skatten? Det smarta i draget Alliansen gjort är att lägga förslaget så att det inte är fullt genomfört, utan övergångsregler, före nästa val. Jag har aldrig önskat andra människor samma sjukdom som jag har, nu önskar jag en hel bunt politiker och deras anhöriga få känna på hur det känns att bli lämnad på efterkälken när alla friska vandrar vidare utan att vända sig om. Anna Hedborg önskar jag en speciell långvarig snuva eller mod att stå för att hon egentligen är nyliberal, John-Olle måtte rotera i sin grav när han ser vad hon gör med arbetarrörelsens (s) solidaritet på grupp men även individnivå. Kan man kalla det reaktionsbildning eller bara lättköpt?

2008-06-08 @ 00:03:46
Postat av: My

Lars.

Nu får du väl ändå ta och kamma dig.
Inte kan du väl ta sådana där inlägg på särskilt stort allvar. Läs dem med Painfeldts humor vetja. Det är mitt enkla råd.

Är du sjuk kommer du att få den hjälp du behöver. Det anstår ett civiliserat samhälle. Något annat är otänkbart.
Hetsjakt på sjuka säger du. Snälla lova mig att slutar tro på det som står i kvällstidningarna.

Du ber om ett råd hur du ska uppträda för att få respekt.
Då skall du vara mot andra som du förväntar dig att de skall vara mot dig. Det gäller i mötet med tjänstemän, politiker, chefer osv. i tal och skrift. Det är en skyldighet vi har mot alla människor. Det här är väl ändå en självklarhet, eller hur Lars ?

Jo minsann, den tanken har slagit mig att jag eg borde anmäla en del av mina kompisar.
Uppriktigt sagt är jag för feg för det. Det känns motbjudande att göra ngt sådant. Skulle du själv anmäla ?

Jag håller med dig att den skattesänkning som Alliansen genomfört inte är lyckad i alla delar.

Försök att ta det lugnt Lars. Se med tillförsikt på framtiden. Läs en god bok och njut av det fina sommarvädret.

2008-06-08 @ 00:09:55
Postat av: My

Cecilia.
Där har du en poäng.
Det här systemskiftet började långt innan Alliansen tog över.
Göran Persson visste nog hur han skulle få ekvationen att gå ihop.

2008-06-08 @ 00:18:30
Postat av:

En människosyn som kränker, DHR

http://www.dhr.se/index.php?page=archives&year=2008&newsid=113&showOnlyTags=11


“Utförsäkring av människor med kroniska sjukdomar och andra funktionsnedsättningar från trygghetssystem är omoraliskt”.
Ingemar Färm, HSO



Fredrik Reinfeldt:
Skattebrott är en annan kategori av brott som oftast inte drabbar någon annan på ett mer direkt sätt. Det kan hävdas att skattebrotten delvis följer av ett orimligt högt skattetryck som inbjuder till olika manövrer för att undgå beskattning.



2008-06-08 @ 00:44:52
Postat av: Lars

Till My!
Har vi fått en ny Agne som inte kan riktigt se verkligheten och ideligen söker bevis?

"Inte kan du väl ta sådana där inlägg på särskilt stort allvar"
Om du syftar på de inlägg som jag la in om Karl Antman och Bla bla bla,så tar jag personligen inte någon större notis om ders inlägg.Men jag bryr mig om alla dom människor som är psykiskt sjuka som är här och läser dessa inlägg och som verkligen mår dåligt av något sådant! Men menar du på fullt allvar att man skall ta den typen av inlägg och kommentarer med humor?

"Snälla lova mig att slutar tro på det som står i kvällstidningarna"
Jag läser aldrig kvällstidningar eller tar något intryck av dessa.Jag har både erfarenhet och kan själv bilda mig en uppfattning av vad som kan anses vara sant!

"Jo minsann, den tanken har slagit mig att jag eg borde anmäla en del av mina kompisar"
Tycker inte att det tillhör allmänheten att anmäla sina vänner eller sina grannar.Då finns det risk att vi får ett nytt Stasisamhälle som fd.DDR.

"Du ber om ett råd hur du ska uppträda för att få respekt."
Nä jag bad inte om råd!Jag undrade om du hade ett bättre förslag.
Jo,jag vet nog att man skall bemöta människor med respekt.Det gör jag också om andra visar respekt för mig!

Men du verkar ha en övertro på myndigheter,och att dessa fungerar fullt ut och följer lagar och förordningar samt bemöter människor på ett respektingivande sätt.Inom alla myndigheter sitter det människor med olika bakgrunder och värderingar som tyvärr i många fall har visat sig vara på fel plats.I så fall hade vi knappast behövt några appellationsdomstolar i sverige.Hur många ggr.har inte socialförvaltningen låtit människor lida pga.att socialförvaltingen inte följt lagen på ett korrekt sätt?Eller där enskilda tjänstemän missbrukat sin ställning inom socialtjänsten?

Att det råder hetsjakt på sjuka i det här landet är det inget snack om!Det är just därför vi har fått den här regeringen idag som envist genomfört den nya kränkningslagen!Det är denna regering som lyssnat på skvaller och gjort egna undersökningar med falska och överdrivna siffror om fuskare som i grunden har varit byggda på avundsjuka och okunskap gentemot sina grannars sjukskrivningar och frånvaro från arbetsplatser!Detta har inget med kvällstidningar att göra.Men självfallet har medier varit behjälpliga med att föra fram denna information.Så att Alliansen sedan kunnat hakat på och skriva sitt valmanifest utifrån!
Jo,det har bedrivits en hetsjakt på sjuka!Och det bedrivs fortfarande i samma takt!

Nä,någon tillförsikt på framtiden...kan jag inte se med denna regering!

2008-06-08 @ 12:19:37
Postat av: Lars

Nä,nu spottar vi i nävarna och tar nya tag!
Nu kräver vi ett nyval!
http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=2141

2008-06-08 @ 20:38:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL för detta inlägg:
RSS 2.0